چرا آلودگی هوا دست از سر اصفهانی‌ها بر نمی‌‎دارد؟

چرا آلودگی هوا دست از سر اصفهانی‌ها بر نمی‌‎دارد؟

 

نفس کشیدن در هوای پاک و تمیز برای اصفهانی‌ها به یک آرزوی دست نیافتنی تبدیل شده است، گرد و غبار، دود سیاه، تعطیلی مدارس و ادارات و تنگی نفس گرفتن انگار جزئی از زندگی‌شان شده است. این روزها آلودگی دست از سر اصفهان بر نمی‌دارد.

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، در روزهای آخر فصل پاییز قرار داریم، برخلاف پیش‌بینی سازمان هواشناسی که پاییز پر بارشی را برای اصفهان پیش‌بینی کرده بود، بارانی نمی بارد، بادی نمی‌وزد و خودروها همچنان با حجم بالا در معابر تردد می‌کنند و آلودگی هوا برای تمام گروه‌ها و تعطیلی مدارس، دانشگاه‌ها و ادارات نتیجه آن است.

کار به جایی رسیده به محض اینکه باد نمی‌وزد، تمام هوای اصفهان را دود و آلودگی فرا می‌گیرد و دیگر نمی‌توان نفس کشید، حال سوال این است که این شرایط تا چه زمانی می‌تواند ادامه داشته باشد، به محض اینکه سکون و پایداری جو و کاهش کیفیت هوا اعلام می‌شود بلافاصله جلسه کارگروه اضطرار آلودگی هوا برگزار و تصمیماتی مبنی بر اجرای طرح تردد زوج و فرد خودروها از درب منازل، تعطیلی و یا غیرحضوری شدن مدارس، توقف فعالیت کارخانه‌های شن، ماسه، بتن و آسفالت، جلوگیری از تردد شبانه کامیون‌ها، خودروهای دودزا و فاقد معاینه فنی اتخاذ می‌شود، همچنین بر استفاده از ماسک‌های مورد تأیید وزارت بهداشت از سوی مردم به ویژه گروه‌های حساس شامل کودکان، افراد سالمند، بیماران قلبی و تنفسی، زنان باردار تاکید می‌شود، می‌دانیم که این توصیه‌ها موقتی و به اصطلاح مُسَکِن هستند و باید به دنبال راهکار بود.

تعطیلی مدارس، دانشگاه‌ها، ادارات، دستگاه‌های اجرایی و بانک‌های اصفهان

در پی تشدید شرایط پایداری و سکون هوا و افزایش غلظت آلاینده‌های جوی در چند روز متوالی و قرار گرفتن شاخص آلاینده‌ها در وضعیت قرمز و ناسالم برای عموم و در ادامه تصمیمات کارگروه هماهنگی شرایط اضطراری آلودگی هوای اصفهان مبنی بر غیرحضوری شدن کلاس‌های آموزشی مقاطع تحصیلی آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها، مقرر شد ادارات، دستگاه‌های اداری و اجرایی و بانک‌ها (به جز مراکز امدادی، درمانی، خدمات رسان و بیمارستان‌ها) روز سه‌شنبه و چهارشنبه  چهاردهم و پانزدهم آذرماه در شهرستان‌های اصفهان، مبارکه، لنجان، برخوار، خمینی شهر، فلاورجان بخش‌های مرکزی شهرستان‌های شاهین شهر و نجف‌آباد تعطیل شود.

آلودگی هوا قصد رفتن ندارد

البته آلودگی هوا معضلی نیست که در مدت یک یا دو سال اخیر رخ داده باشد مقوله‌ای است که سال‌ها به مرور شکل گرفت و امروز به این شکل درآمد، تا چند سال پیش هم هوا در فصول سرد سال آلوده می شد اما زمان آن کوتاه بود و بعد از یک یا دو روز هوا دوباره به حالت عادی برمی گشت اما اکنون به محض اینکه وارد فصل سرد سال می شویم آلودگی هم همراه آن می آید و گویا قصد رفتن هم ندارد، به طوری که یک هفته تا دو هفته مداوم مدارس و فعالیت‌های ورزشی را تعطیل می‌کند، هوای دودآلود، تنفس‌ها را به شماره می‌اندازد.

هرگاه هوا تا این حد آلوده می شود اولین سوالی که به ذهن می‌رسد این است که مقصر این شرایط کیست؟ تا چه زمانی می‌توان اینطور ادامه داد و فقط جلساتی برگزار و تصمیماتی لحظه‌ای اتخاذ شود؟

تمام این مشکلات و آلودگی هوا در حالی رخ می‌دهد که قانون جامع هوای پاک هم داریم اما به نظر می‌رسد دستگاه‌های متولی به اجرای مفاد این قانون بی‌توجه هستند.

اصفهان شرایط هوای ناسالم را تجربه می‌کند

منصور شیشه‌فروش، مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان با اشاره به آلودگی هوای استان اظهار داشت: بیش از یک ماه است که در آبان و آذر اصفهان شرایط هوای ناسالم را تجربه می‌کند و بیش از ۱۳ روز، روز ناسالم برای عموم داشته‌ایم.

وی افزود: چند روزی است که سکون مطلق و پایداری جو را در اصفهان شاهد هستیم که سبب انباشت آلاینده‌ها شده و پدیده اینورژن هم حاکم است و سبب محبوس شدن آلودگی‌ها شده است.

شیشه‌فروش با تأکید بر اینکه هرگونه فعالیتی که منجر به آلودگی هوا شود از جمله خاکبرداری، انجام عملیات عمرانی، آتش زدن بقایای گیاهی همچنان ممنوع است، بیان کرد: در این ماه محدودیت‌هایی را برای کوره‌های آجرپزی اعمال کردیم تا فعالیت نکنند و ۴۸ کوره آجرپزی نیز گاز آنها قطع شد.

مدیرکل مدیریت بحران استاندار اصفهان با اشاره به مسدود شدن ورودی‌های پارک ناژوان در راستای پیشگیری از آتش روشن کردن، گفت: اجرای طرح زوج و فرد تردد خودروها از درب منزل در شهر اصفهان همچنان برقرار است و پلیس نیز با خودروهای دودزا و فاقد معاینه فنی برخورد می‌کند.

وی با بیان اینکه در راستای برخورد با صنایع آلاینده بیش از ۱۶ مورد از صنایع پلمب شد، تصریح کرد: مازوت همچنان در اصفهان مصرف نمی‌شود و هنوز در شعاع ۵۰ کیلومتری گزارش نشده است.

شیشه‌فروش خاطرنشان کرد: اداره کل محیط زیست استان همچنان نسبت به تداوم پایش واحد‌های آلاینده و مقابله به منابع آلاینده اقدام و همچنین بر توزیع سوخت پاک در جایگاه‌ها نظارت خواهد کرد.

شاخص کیفی هوای اصفهان با میانگین ۱۵۹ ناسالم برای عموم

شاخص کیفی هوای کلان‌شهر اصفهان بر اساس داده‌های ۱۵ ایستگاه سنجش در ۲۴ ساعت منتهی به ساعت ۸ صبح روز سه‌شنبه چهاردهم آذر با میانگین ۱۵۹ وضعیت ناسالم برای عموم شهروندان را نشان می‌دهد.

آلودگی شدید هوای اصفهان از روز پنجشنبه نهم آذر ماه آغاز شده و تا امروز ۶ روز پیاپی است که شاخص کیفی هوای این شهر در وضعیت قرمز ثبت می‌شود.

کاهش آلودگی هوا از پنجشنبه در شهرهای مختلف

سازمان هواشناسی کشور اعلام کرد: از روز پنجشنبه به‌دلیل وزش باد از میزان آلودگی هوا در بسیاری از کلانشهرها و شهرهای کشور کاسته خواهد شد.

نفس کشیدن در هوای پاک و تمیز برای اصفهانی‌ها به یک آرزوی دست نیافتنی تبدیل شده است، گرد و غبار، دود سیاه، تعطیلی مدارس و ادارات و تنگی نفس گرفتن انگار جزئی از زندگی‌شان شده است. این روزها آلودگی دست از سر اصفهان بر نمی‌دارد.

آلودگی هوا؛ حسرت تماشای آسمان آبی

راهکارهای رسیدن به هوای پاک را بارها و بارها از زبان مسؤولان شنیده‌ایم و همه با آنها آشنا هستیم. راهکارهایی همچون استفاده کمتر از وسایل نقلیه شخصی، عدم استفاده از ماشین آلات فرسوده، کاهش آلاینده‌های کارخانه‌ای با استفاده از فناوری روز دنیا، استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر و پاک همچون انرژی خورشیدی و باد هر روز تکرار می‌شوند اما حرف بدون عمل نمی تواند جلوی این مسئله  مهم را بگیرد!

نفس کشیدن در هوای پاک و تمیز برای اصفهانی‌ها تبدیل شده به یک آرزوی دست نیافتنی. آنها به دیدن آسمان زنگار بسته اجباری عادت کرده‌اند. به گرد و غبار، دود سیاه، به ماسک زدن، به تعطیلی مدارس و ادارات و تنگی نفس گرفتن. انگار همه این ها جزئی از زندگی‌شان شده است. این روزها آلودگی دست از سر اصفهان بر نمی‌دارد.

سخن آخر اینکه آلودگی هوا چند وجهی است و عوامل مختلف دارد و نمی‌توان بروز آن را بر عهده یک عامل مثلا خودروهای فرسوده یا استفاده از مازوت گذاشت. رفع آلودگی هوا با مشارکت دستگاه‌های ذی‌ربط و همکاری بین بخشی صورت می‌گیرد.

اما مسئله اینجاست که سال‌های سال می‌گذرد و آلودگی هوا نه تنها کم نشده بلکه بیشتر شده و به سایر مناطق کشور هم سرایت کرده است. چه زمانی قرار است حسرت تماشای آسمان آبی شهر نصف جهان تمام شود؟

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.