تلاش برای بهبود کیفیت هوای اصفهان؛ از انتقال نیروگاه تا پلمب کوره های آجر

تلاش برای بهبود کیفیت هوای اصفهان؛ از انتقال نیروگاه تا پلمب کوره های آجر

مهران زینلیان، در یک گفت‌وگوی رسانه ای افزود: باتوجه به شرایط و اقلیم خاصی که در شهر اصفهان وجود دارد در این ایام از سال شاهد انباشت آلاینده‌ها هستیم، از این رو می‌طلبد اقدامات مبنایی و اساسی در خصوص آلودگی هوای استان با همکاری دستگاه‌های مرتبط انجام شود.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان بیان کرد: البته مصوبات بالادستی خوبی وجود داشته اما در سال های قبل به هر دلیلی اجرایی نشده، از این رو در دولت سیزدهم تلاش شد این مصوبات به مرحله اجرایی دربیایند.
زینلیان ادانه داد: نبود عزم مدیریتی در گذشته باعث شده مباحث اقتصادی بر مسائل زیست محیطی پیشی بگیرد و نتیجه این امر در روزهایی که مردم با آلودگی هوا دست و پنجه نرم می‌کنند مشخص می شود. بعنوان مثال مصوباتی از سال های گذشته در راستای انتقال کارگاه‌های ریخته‌گری از شهر اصفهان بوده اما از سال ۱۳۹۵ تا ۱۴۰۰ تنها هشت مورد منتقل شده و این در حالی است که در سال جاری ۵۳ واحد از کارگاه‌هایی ریخته‌گری در فضایی ۵۰ هکتاری به شهرک بزرگ صنعتی اصفهان منتقل شدند.
زینلیان افزود: با توجه به تکمیل ظرفیت زمین مذکور، مقرر شد ۱۰۰ هکتار دیگر در این شهرک صنعتی در نظر گرفته شود و تا پایان سال آینده تمامی واحدهای ریخته‌گری و موزاییک سازی از اصفهان خارج شوند.
وی متذکر شد: انتقال کوره‌های آجرپزی نیز از سال ۱۳۹۸ مصوبه شورای برنامه‌ریزی استان را داشته اما اتفاق خاصی نیفتاده بود که فقط در سال جاری ۴۸ واحد از کوره‌های آجرپزی پلمب شدند، ۲۰۰ واحد دیگر با همکاری سازمان محیط زیست و شرکت گاز دستور پلمب گرفته شد و ۶۰ واحد دیگر نیز موظف هستند بالاترین میزان استاندارد را دریافت کنند و در غیر اینصورت پلمب خواهند شد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان ضمن اشاره به شهرک طلای اصفهان گفت: مصوبه احداث این شهرک مربوط به ۱۵ سال پیش است که تاکنون اجرایی نشده، اما در سال جاری با پیگیری‌های انجام شده ۱۵ آذرماه موعد تحویل زمین این شهرک تخصصی است و براساس برنامه ربزی ها تا ۹۰ واحد آلاینده طلاسازی از شهر اصفهان به شهرک منتقل خواهند شد.
زینلیان همچنین در خصوص صنایع آلاینده بزرگ، گفت: برای مثال در خصوص نیروگاه‌ شهید منتظری با دستور استاندار اصفهان مقرر شد این نیروگاه ضمن تبدیل شدن به سیکل ترکیبی تا پنج سال آینده به شرق اصفهان منتقل شود.

به گزارش ایرنا، اصفهان در ۲ هفته گذشته تا به این‌ لحظه، هشت روزِ آلوده برای عموم و پنج روزِ آلوده برای گروه‌های حساس داشته و تنها چهار روز را در شرایط قابل قبول سپری کرده است.

اصفهان کمترین تعداد روزهای هوای پاک را در مقایسه با سایر کلانشهرهای ایران دارد، در حالی که صنایع آلوده کننده در شعاع ۵۰ کیلومتری آن پراکنده و روزانه بیش از ۸۰۰ هزار دستگاه خودرو در آن تردد می کند.

به گفته کارشناسان شرایط جغرافیایی و اقلیمی و کم بودن وزش باد، آلودگی هوای این خطه را به مراتب پیچیده‌تر کرده است.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.